![](/images/stories/plaf 1 2.jpg)
Al llarg de la història de la nostra societat, el paper de la dona i de l’home han estat clarament diferenciats i determinats, i això s’ha reflectit a l’hora de la seva formació.
L’home era el que havia de sustentar la llar i la família mentre que la dona era la responsable de tenir-ne cura. A l’escola, les nenes, a part dels coneixements més elementals, eren instruïdes en els coneixements domèstics, i aprendre a cosir era una de les màximes prioritats en la seva formació.
Durant el franquisme aquesta dualitat es va reforçar. Les nenes havien d’aprendre a ser esposes exemplars, bones mares i perfectes mestresses de casa. Així, mentre que els nens podien córrer pel carrer, les nenes s’ havien d’estar a casa. L’assistència a costura permetia tenir-les controlades, alhora que aprenien allò que, com a futures esposes, els seria imprescindible.
Aquesta exposició engloba dos aspectes. D’una banda, el fet de cosir com a formació per al paper d’esposa i mare, que esdevindria primordial per a l’economia de la llar. I, d’una altra, el món de les modistes, que, de l’agulla, van fer-ne el seu ofici.
L’exposició s’articula seguint el fil cronològic de la vida, centrant- se en alguns moments de la història personal en què la tradició atorga un paper molt important al vestit seguint unes pautes culturals.
Aquesta mostra vol ser un homenatge a totes les dones que van dedicar moltes hores de la seva vida a aprendre a cosir, els agradés o no, i a les que van fer del cosir la seva professió.
“ Jo volia estudiar, volia ser llevadora, però a casa no hi havia diners. El pare em va dir d’anar a la fàbrica, on anaven totes les noies, però jo no volia i vaig anar a Manresa a aprendre a cosir amb una modista. I, als 18 anys, vaig obrir el meu taller. “
Sense el vestit, tant és el pobre com el ric
|